Meny
  • Hem
  • Skateboard
    • Intervjuer
    • Artiklar
  • Skatekalender
  • Skateboardpodden
  • Snowboard
  • Surf
  • Kickbike
Meny

Den svenska slalomtrucken

Publicerat den juni 9, 2024juni 9, 2024 av Redaktionen

Visste ni att en av världens bästa skateboardtruckar kommer från Sverige? Och det är inte Lurpiv vi pratar om denna gång. Det är dags att få veta mer om EttSexEtt nu och deras slalomtruckar. Vi tog ett snack med Fabian Björnstjerna.

Berätta lite om dig själv Fabian. Själv minns jag att ditt namn stod med i Uppåt Väggarna nån gång på 80-talet att du var en av 70-talets slalomstjärnor. 
JoSåHärDåRa… Jag började skata runt 1976-77 typ. Jag såg en skatefilm på tv och kände direkt att detta var något jag bara måste prova på. Så jag köpte en bräda så fort de kom till Sverige. NK i Stockholm tog in ca 4-5 brädor. Jag köpte en direkt! Hade inte en aning om hur man skulle göra och ingen att fråga. Haha! Hooked for life kan man säga.

Fabian Björnstjerna

Och det blev slalom då för dig?
Det blev att man körde slalom varenda dag med slalomgänget något år senare som bestod av
bland annat Peder Strauss, Bröderna Richter. Och sedan så fanns rivaliteten med GBG som bestod av Thomas Forsman och Peter Klock. Det var en riktigt stor slalomscen då. Media var som tokiga på denna nya sport och alla kommuner med självkänsla skulle ha en bra ramp. Det fanns slalomteam i Stockholm, Göteborg, Malmö, Jönköping med mera. Jag tog SM-Guld 1979. Guld i Svenska cupen som hette Coca Cola cup och kördes 1980. Och ett Guld blev det i EM som kördes i Skateland i Göteborg 1980.

Och där någonstans la du brädan på hyllan ett par år?
Ja, det blev det ett mindre träningsuppehåll kan man säga. 2006 var jag igång igen. Nu var det en helt ny scen. Andra sorts truckar, brädor och sättet banor kördes. Men det var ju… Sjuuuukt kul!!! Helt plötsligt var det ett brutalt gäng som köttade slalom som aldrig förr. Det gänget bestod av Marcus Seyffarth, Hans Götberg, Peter Klang, Johan Thiel, Antonio Saluena med flera. I Göteborg körde Henrik Wadsten, Mikael Hadestrand bland annat.

Foto: Fabian Björnstjerna

Vid den tidpunkten började ni tillverka egna prylar?
Ur denna scen föddes 161 skateboards. Det fanns alltså innan jag själv kom tillbaka. Markus Seyfarth som byggde slalombrädor efter eget huvud märkte snabbt att det var kolfiber och stenhårda brädor som gällde. Modern slalom kräver brädor utan någon som helst flex. Och de ska vara så lätta som det bara går.

Hur kom ideén till att börja tillverka en slalomtruck?
Ur detta fick Marcus Seyfarth ideén att göra en egen truck . Ideen kom från en amerikansk truck, vid namn Radika, som hade några uppenbara brister. Sagt och gjort. Marcus och Johan Thiel fick till det hela och ut kom enligt många den perfekta slalomtrucken.

Jag tror de hittade sweetspoten i vinklar. ”Rake, ”forerun” och allt som har med sväng att göra. Framtrucken har sina vinklar och baktrucken sina. Så vi i teamet, Marcus, Johan, Antonio och jag monterade de första testtruckarna. Och det vart succé direkt!

Viktor Hadestrand, GS Umeå swedish nationals – Foto: Fabian Björnstjerna

På vilket sätt blev det succé?
Marcus tog guld på VM i Göteborg 2008. Själv tog jag en 4:e plats. Året därefter blev det EM-guld i storslalom för mig.

Är det en modell som finns ute idag eller har det kommit ut flera olika versioner?
När Marcus trappade av sin åkning tog jag över 161 produktionen. Så från den klassiska 161 slalomtrucken var jag ju otroligt sugen på att göra en version med ställbara vinklar för att snabbare kunna ändra truckens svängegenskaper. Det finns lite varianter på det temat men ingen har ju 161 känslan.

Via olika kontakter och en massa sökande fick jag kontakt med Per Karlberg, ingenjör och numera en god vän. Han hjälpte mig realisera nya ”161 adjustables”. Vi gjorde 3D-printade provexemplar av truckarna som jag kunde testköra. Till slut när vi var nöjda så körde vi ut CNC-frästa aluminiumtruckar och 161 levererade dom bästa truckarna för slalom någonsin.

Och tillverkningen sker i Sverige?
Ja, de tillverkas i Huddinge där de fräses ut med CNC.

Hur har den nya modellen mottagits?
Jag kan säga att nya trucken är ett litet underverk. Beställningslistan är nu lång och 161 slalomfamiljen levererar världen över. Vi har skickat till Japan, Brasilien, Frankrike, Tyskland, USA, Italien, Lettland, Tjeckien med mera. En ny kul bonus är att svenska Downhill-ligan har upptäckt de klassiska 161-truckarna funkar jättebra för downhill.

Hur ofta brukar ett par slalomtruckar gå sönder? Det lär inte ske lika ofta som om man hoppar ut för 15-stegstrappor?
Slalomtruckarna generellt håller länge. Många har sina truckar sedan 10 år tillbaka.

Hur är det med bushings? Är de industristandard eller specialdesignade för denna truck?
Bushingsen är standard. supermjukt fram och riktigt hårt bak

Screenshot

Om man vill börja med slalom skateboard. Vart börjar man med då?
Är man intresserad av att testa eller bara hänga med och kolla lite så är det bara att höra av sig till mig så synkar vi med någon av våra träningar. Vi har extrabrädor att låna. Alla välkomna och det är lugna puckar med att vara total nybörjare. Vi behöver nytillskott och hjälper gärna till.

Vad kostar en komplett slalombräda? Jag har hört om ganska höga priser.
Instegpriser på slalom är ganska dyrt. Men sen så räcker prylarna i 10 år. Men ungefär så här:

Bräda (custom made kolfiber): 3000 sek
161-truckar: 5000 sek
Hjul: 1000 sek
Kullager: 500 sek
Bushings: 200

Sen kan man behöva lite skiftnycklar och verktyg men det brukar de flesta ha i hemmet redan.

Finns det något team?
Vi har inget regelrätt team i Sverige. Vi är alla 161-åkare som coachar och tränar ihop. Viktor och Viking Hadestrand är multipla världmästare och tillsammans med pappa Mikael så är de alltså yppersta världseliten. Och alla kör på 161 så klart.

EttSexEtt instagram:
https://www.instagram.com/161slalomtrucks/

2 svar på ”Den svenska slalomtrucken”

  1. Marc Aley skriver:
    oktober 14, 2024 kl. 2:40 f m

    Hello,
    Just seeing what a pair of your slalom trucks cost shipped to USA . Oakland ca.94605
    Ty Marc

    Svara
  2. Roland Hjort skriver:
    oktober 25, 2025 kl. 12:25 f m

    hi would like to by trucks

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Nyheter

  • Ni har väl inte missat Juggas intervju?augusti 8, 2023
  • Kändisar går i Oskis skorjuli 3, 2023
  • Malmö får besök från Jerseyapril 16, 2023
  • Kumlaskatarna ger uppapril 16, 2023
  • Stuntwood i konkursmars 30, 2023
  • Se skateboardbilder från Gävle tagna under 70-taletmars 24, 2023
Ett nytt läsarbrev är publicerat nu! In och koll Ett nytt läsarbrev är publicerat nu! In och kolla på Tacky.se och glöm inte och skicka in ett eget läsarbrev!
Vi har alla säkert hört och läst en massa om AI Vi har alla säkert hört och läst en massa om AI och kanske framförallt ChatGPT. Tacky beslutade sig för att ställa några frågor om svensk skateboard.
Malmös nya vertramp är snart färdig. 😆 Malmös nya vertramp är snart färdig. 😆
Skateboardpodden satte sig ner med Stefan Toth och Skateboardpodden satte sig ner med Stefan Toth och pratade:

Om att växa upp i Huskvarna
Om att åka vändramp
Om att önska sig en plåtsax i julklapp
Om att ha Martin Willners runt hörnet
Om att åka på sverigecuptävlingar
Om att bli talangscoutad av Powell Perralta
Om att först nej
Om att vara med i tricktipsboken
Om att köra och vara på Eurobrigade
Om att bygga miniramp i Falkenberg
Om att fly ut till ett par buskar
Om att spela trummor
Om att fira midsommar
Och tusen andra saker...

Avsnittsbild: Martin Willners

—————————————————


Om du gillar det vi gör.
Swisha en krona eller två till: 0735-102810 
—————————————————
Vi finns på:

www.facebook.com/skateboardpodden/

www.instagram.com/skateboardpodden/

Podden går att lyssna på iTunes, Acast, Spotify och skateboardpodden.se
Nytt avsnitt ute av @skateboardpodden Nytt avsnitt ute av @skateboardpodden
Vi hade sett bilden. Men vi ville veta mer om hur Vi hade sett bilden. Men vi ville veta mer om hur det hela gick till för ca 30 år före @leticiabufoni hopp. Läs vår intervju med @tornestam på www.tacky.se
Följ oss på instagram

Annons

Annons

Senaste kommentarerna

  1. Roland Hjort om Den svenska slalomtruckenoktober 25, 2025

    hi would like to by trucks

  2. Penis om Ni har väl inte missat Juggas intervju?april 19, 2025

    Kankerlijer

  3. Trocademil om Mathias recenserar Automobilenjanuari 10, 2025

    Bra dokumentär, intressant. Har sett några tricks därifrån i en gammal Streetlabvideo men hade ingen aning om vad det var…

  4. Marc Aley om Den svenska slalomtruckenoktober 14, 2024

    Hello, Just seeing what a pair of your slalom trucks cost shipped to USA . Oakland ca.94605 Ty Marc

  5. pojken om Shinner skatecamp 2024september 7, 2024

    god damn

  6. dinmamma om Shinner skatecamp 2024september 7, 2024

    so nice

  7. dfbsdb om Shinner skatecamp 2024augusti 30, 2024

    kjdafng

  8. shazam om Shinner skatecamp 2024augusti 30, 2024

    luktar ruttet

  9. Marcus om Problem – Lekande barn i skateparkerjuni 24, 2024

    Från en pappa som rekade möjlighet för barnen att komma in i trix miljön via kickbike och blev skitgrinig att…

  10. Eric Schäder om Mathias recenserar Automobilenmars 19, 2024

    Mysigt!

  11. viggo brillman om Resultat Skateboardcupen 2023januari 9, 2024

    jaaaaaaaaaaaaaaaaa

  12. Anonym om Fredagsjuice #337januari 4, 2024

    yes!

  13. Jakob om Intervju med Thomas från Streetworlddecember 28, 2023

    Fasen så grymt. Jag var en otroligt aktiv junkyard kund under den eran. När startsidan hade den tecknade soptippen. Köpte…

  14. Westcoast om Fredagsjuice #337december 22, 2023

    Riktigt nice intro!

  15. Luring om Intervju med Thomas från Streetworlddecember 11, 2023

    Om det blir lika stort som Junkyard så kommer det röra om i branschen. Finns det verkligen plats för både…

Tacky.se är Sveriges största onlineblaska för brädsport och har skrivit om skateboard, surf och snowboard sedan 2003.

Kontakta redaktionen på: red@tacky.se
Copyright eller nåt... 2023 Tacky.se