Visste ni att en av världens bästa skateboardtruckar kommer från Sverige? Och det är inte Lurpiv vi pratar om denna gång. Det är dags att få veta mer om EttSexEtt nu och deras slalomtruckar. Vi tog ett snack med Fabian Björnstjerna.
Berätta lite om dig själv Fabian. Själv minns jag att ditt namn stod med i Uppåt Väggarna nån gång på 80-talet att du var en av 70-talets slalomstjärnor.
JoSåHärDåRa… Jag började skata runt 1976-77 typ. Jag såg en skatefilm på tv och kände direkt att detta var något jag bara måste prova på. Så jag köpte en bräda så fort de kom till Sverige. NK i Stockholm tog in ca 4-5 brädor. Jag köpte en direkt! Hade inte en aning om hur man skulle göra och ingen att fråga. Haha! Hooked for life kan man säga.
Och det blev slalom då för dig?
Det blev att man körde slalom varenda dag med slalomgänget något år senare som bestod av
bland annat Peder Strauss, Bröderna Richter. Och sedan så fanns rivaliteten med GBG som bestod av Thomas Forsman och Peter Klock. Det var en riktigt stor slalomscen då. Media var som tokiga på denna nya sport och alla kommuner med självkänsla skulle ha en bra ramp. Det fanns slalomteam i Stockholm, Göteborg, Malmö, Jönköping med mera. Jag tog SM-Guld 1979. Guld i Svenska cupen som hette Coca Cola cup och kördes 1980. Och ett Guld blev det i EM som kördes i Skateland i Göteborg 1980.
Och där någonstans la du brädan på hyllan ett par år?
Ja, det blev det ett mindre träningsuppehåll kan man säga. 2006 var jag igång igen. Nu var det en helt ny scen. Andra sorts truckar, brädor och sättet banor kördes. Men det var ju… Sjuuuukt kul!!! Helt plötsligt var det ett brutalt gäng som köttade slalom som aldrig förr. Det gänget bestod av Marcus Seyffarth, Hans Götberg, Peter Klang, Johan Thiel, Antonio Saluena med flera. I Göteborg körde Henrik Wadsten, Mikael Hadestrand bland annat.
Vid den tidpunkten började ni tillverka egna prylar?
Ur denna scen föddes 161 skateboards. Det fanns alltså innan jag själv kom tillbaka. Markus Seyfarth som byggde slalombrädor efter eget huvud märkte snabbt att det var kolfiber och stenhårda brädor som gällde. Modern slalom kräver brädor utan någon som helst flex. Och de ska vara så lätta som det bara går.
Hur kom ideén till att börja tillverka en slalomtruck?
Ur detta fick Marcus Seyfarth ideén att göra en egen truck . Ideen kom från en amerikansk truck, vid namn Radika, som hade några uppenbara brister. Sagt och gjort. Marcus och Johan Thiel fick till det hela och ut kom enligt många den perfekta slalomtrucken.
Jag tror de hittade sweetspoten i vinklar. ”Rake, ”forerun” och allt som har med sväng att göra. Framtrucken har sina vinklar och baktrucken sina. Så vi i teamet, Marcus, Johan, Antonio och jag monterade de första testtruckarna. Och det vart succé direkt!
På vilket sätt blev det succé?
Marcus tog guld på VM i Göteborg 2008. Själv tog jag en 4:e plats. Året därefter blev det EM-guld i storslalom för mig.
Är det en modell som finns ute idag eller har det kommit ut flera olika versioner?
När Marcus trappade av sin åkning tog jag över 161 produktionen. Så från den klassiska 161 slalomtrucken var jag ju otroligt sugen på att göra en version med ställbara vinklar för att snabbare kunna ändra truckens svängegenskaper. Det finns lite varianter på det temat men ingen har ju 161 känslan.
Via olika kontakter och en massa sökande fick jag kontakt med Per Karlberg, ingenjör och numera en god vän. Han hjälpte mig realisera nya ”161 adjustables”. Vi gjorde 3D-printade provexemplar av truckarna som jag kunde testköra. Till slut när vi var nöjda så körde vi ut CNC-frästa aluminiumtruckar och 161 levererade dom bästa truckarna för slalom någonsin.
Och tillverkningen sker i Sverige?
Ja, de tillverkas i Huddinge där de fräses ut med CNC.
Hur har den nya modellen mottagits?
Jag kan säga att nya trucken är ett litet underverk. Beställningslistan är nu lång och 161 slalomfamiljen levererar världen över. Vi har skickat till Japan, Brasilien, Frankrike, Tyskland, USA, Italien, Lettland, Tjeckien med mera. En ny kul bonus är att svenska Downhill-ligan har upptäckt de klassiska 161-truckarna funkar jättebra för downhill.
Hur ofta brukar ett par slalomtruckar gå sönder? Det lär inte ske lika ofta som om man hoppar ut för 15-stegstrappor?
Slalomtruckarna generellt håller länge. Många har sina truckar sedan 10 år tillbaka.
Hur är det med bushings? Är de industristandard eller specialdesignade för denna truck?
Bushingsen är standard. supermjukt fram och riktigt hårt bak
Om man vill börja med slalom skateboard. Vart börjar man med då?
Är man intresserad av att testa eller bara hänga med och kolla lite så är det bara att höra av sig till mig så synkar vi med någon av våra träningar. Vi har extrabrädor att låna. Alla välkomna och det är lugna puckar med att vara total nybörjare. Vi behöver nytillskott och hjälper gärna till.
Vad kostar en komplett slalombräda? Jag har hört om ganska höga priser.
Instegpriser på slalom är ganska dyrt. Men sen så räcker prylarna i 10 år. Men ungefär så här:
Bräda (custom made kolfiber): 3000 sek
161-truckar: 5000 sek
Hjul: 1000 sek
Kullager: 500 sek
Bushings: 200
Sen kan man behöva lite skiftnycklar och verktyg men det brukar de flesta ha i hemmet redan.
Finns det något team?
Vi har inget regelrätt team i Sverige. Vi är alla 161-åkare som coachar och tränar ihop. Viktor och Viking Hadestrand är multipla världmästare och tillsammans med pappa Mikael så är de alltså yppersta världseliten. Och alla kör på 161 så klart.
EttSexEtt instagram:
https://www.instagram.com/161slalomtrucks/
Hello,
Just seeing what a pair of your slalom trucks cost shipped to USA . Oakland ca.94605
Ty Marc